Home

Ads

Google Search powered by SpyMASTER

Wednesday, May 4, 2011

Apa itu Parkour?

Parkour (kadang-kadang disingkatkan kepada PK) atau l'art du déplacement [1] (Melayu: seni pergerakan badan) merupakan aktiviti yang berasal daripada orang Perancis, bertujuan bergerak dari tempat A kepada tempat B dengan secepat dan sepantas mungkin, dengan menggunakan kebolehan badan manusia. [2] Aktiviti ini dilakukan dalam membantu seseorang yang sedang menghadapi kesulitan atau halangan, dimana ia boleh jadi apa saja yang melibatkan persekitaran — dari dahan-dahan dan batu-batu, palang dan dinding konkrit; dan ia boleh berlatih di kawasan luar bandar ataupun bandar. Lelaki yang mempraktikkan parkour dikenali sebagai traceur dan untuk perempuan pula dikenali sebagai traceuse.[3]

David Belle merupakan orang yang mula-mula menemui seni fizikal ini, parkour tertumpu kepada latihan untuk bergerak dengan pantas untuk membina badan dan minda individu agar boleh menghadapi halangan semasa kecemasan. Ia juga adalah satu bentuk hiburan atau hobi masa lapang.


Rujukan dari Buku teks bahasa inggeris.. haha.. silap2.. Wikipedia je sebenarnya..


Jangan lupa tengok video kat bawah ni untuk gambaran yang lebih jelas




haha.. Apa pendapat korang? Syok kan?? Don't try this at home.. Try kat kawasan bandar ye.. Baru boleh uji skill..

Jangan lupa gak tengok kat channel 8TV setiap hari rabu pukul 8.45 malam..


4 comments:

muhamad hanif said...

mak aihhh..kalau nak copypaste pun ubah2 lah dulu..

kahkahkah !

SpyMASTER said...

hahaha.. bgi sebiji je trus.. kan senang.. kang aku buat ayat aku pening plak..hahaha

fRaMe+LenSeS said...

terbaik perkongsian ni. terima kasih. ;D

Nadh suka dengan blog kamu, perkongsian kamu, Jum Nadh nk pomot, join contest Aku Ingin Berubah sahabat Nadh,,.

Mungkin kita leh sama-sama sampaikan message positive pada masyarakat dengan perkongsian dalam ni plak.. :D

MyzaLuna said...

Wao, nak lari senang, nak terjun bangunan pun senang XD

Ads